Vården i Sverige – olika verkligheter

Om man följer debatten om den svenska vården både i media och i TV-serien Arga doktorn med tillhörande chatt och Arga doktorns privata fb-sida är det som om två (minst) olika verkligheter i vården skildras.

Anställda talar om ”curlade patienter” och där kan jag tyvärr inte hitta den artikel i DN där jag först stötte på uttrycket. En intervjuad läkare hävdade där att det är dags att sluta curla patienterna. När jag söker på nätet hittat jag en pdf  utgiven av psykiatriföreningen med psykiatern Åsa Kadowakis erfarenheter av vad hon benämner curlade patienter. Hon diskuterar där bl.a. hur man på ett värdigt sätt sätter gränser för bittra, besvikna och redan utredda patienter? På sidan 9 i pdf:en finns ett antal ord och begrepp som i jämförelse med patienternas, i  bl.a. Arga doktorn, situation blir väldigt problematiska. Exempelvis kombinationen ” Ska ha snabbt (helst igår)-låg frustrationstolerans – quick fixes” syftar på den curlade patienten. Verkligheten kan i stället ofta beskrivas som ” får inte (kanske sen) – låg ambitionsnivå (från vården) – långbänk”. Det borde vara ” Kompetent och effektivt-ingen frustration- ger snabb förbättring av hälsan”.

Kadowakis betraktelse är kort, men jag tror att den väl illustrerar hur en hel del anställda inom vården resonerar. Att en patient inte är färdigutredd förrän han/hon fått en diagnos, vårdplan och en behandling som fungerar är tydligen otänkbart.

Jag hittar också den bloggande sjuksköterskan syster Frida som bl.a. är upprörd över att de bortskämda patienterna vill ha hjälp av personalen att beställa sjuktransport efter operation. Något jag trodde var självklart att personalen ska hjälpa till med, eftersom patienten ofta mår sämre direkt efter än före operationen. Vilket en sköterska också borde veta kan man tycka. Inom parentes hoppas jag att ”syster Frida” inte uttrycker sig som hon gör på någon annan plats än sin blogg…

På SvD:s brännpunkt kritiserar psykiatrikern Carina Hellström programmet Arga doktorns upplägg.  Hon ifrågasätter bl.a. att man tar in privata vårdgivare för att hjälpa patienterna, men nämner inte att det beror på att man trots sina personella resurser kommit till vägs ände med den skattefinansierade vården som självklart borde ordna saken. Hon kritiserar också att man bara visar vårdgivare som gör bort sig i programmet, vilket så vitt jag förstår är helt frivilligt från deras (vårdcentralernas, sjukhusens) sida. De skulle kunna uppträda korrekt också. Faktum är ju att en del gör sitt jobb och tar hand om sina patienter på ett kompetent och respektfullt sätt, vilket faktiskt också kommit fram, inte minst i torsdagens avsnitt.

Mot detta står många patienters verklighet. Först och främst att inte alls få vård, ett exempel som lyftes fram i DN var 4-åriga Nike som skickades hem från vårdcentralen med kommentaren att barn ofta har ont. Hennes föräldrar fick kämpa för en ordentlig undersökning och då visade det sig att Nike hade cancer. Tyvärr är Nike bara ett av många liknande fall. Läser man Arga doktorns chatt, eller fb-sidan möter man många som fått ett lika nonchalant och slarvigt bemötande i vården.

Det är också mycket vanligt att patienter eller deras anhöriga, förutom att driva på för att komma vidare i vården, får organisera sin vård, se till att provresultat kommer fram till alla inblandade läkare, boka om tider, kolla att remisser verkligen skickats och sedan följa upp så att de inte tappas bort osv. Curlade är så långt i från många patienters vardag man kan tänka sig.

Sedan finns det ju god vård också, om man letar, det har jag själv erfarenhet av. Var är de kompetenta, engagerade och empatiska läkarna i debatten? Om inte ni tar plats, kan inte attityderna inom vården förändras, vilket alltmer framstår som det kanske största problemet. Bland de insatser i den vägen som gjorts vill jag förutom Björn Bragées serie, påminna om professorn och barnläkarens Hugo Lagercrantz debattinlägg i DN, där han lyfter fram bristen på barnläkare i Sverige, vilket leder till att många barn nu inte har tillgång till barnläkare i öppenvården. Jättebra insatser, men mycket mer behövs för att alla här i landet ska få tillgång till god vård.

7 kommentarer

Under Vård och omsorg

7 svar till “Vården i Sverige – olika verkligheter

  1. Bra skrivet om en svårtolkad problembild. Två enkla frågor i en skylt på väggen kanske kan vara till hjälp att fokusera rätt uppgifter för anställda i vården

    1. Någon betalar mig. För vad?
    2. Tänk!

    Inte så svårt egentligen?

  2. Tack för era kommentarer och uppskattningen!
    Wordpress är rätt nytt för mig och jag har inte lyckats räkna ut hur man tillåter kommentarer, därför måste jag godkänna dem först.
    De två enkla frågorna är geniala i sin enkelhet och tydlighet!
    Anneli

  3. Den här kommentaren från signaturen Åsa, blev inte publicerad av någon anledning… 🙂

    Hittade just din blogg via arga doktorn, det var en trevlig överraskning 🙂
    Har bara hunnit skumma igenom några inlägg men så här långt delar jag din syn både på sjukvården som patient och gällande katolska kyrkan så som varande katolik som känner hopp för kyrkan iom påve Fransiscus.
    Ska läsa vidare.

  4. Hej!
    Upptäckte din blogg genom Arga Doktorns Faceb ooksida och kommer att fortsätta att följa vad du skriver. Har just bloggat om det du skrivit och hoppas att det är okej för jag tycker att dina tanar bör spridas.
    http://enstaka.blogspot.se/2013/09/curlade-patienter.html
    Lycka till med det framtida bloggandet!

  5. Elisabet,
    Självklart får du och den som vill dela inlägget och jag läste din blogg och kommer att följa den. Jag tror också att det är många inte på något sätt färdigutredda eller färdigbehandlade som finns bland de ”curlade patienterna”.
    Visst jag förstår att det är psykiskt krävande att arbeta inom vården och just därför måste man hela tiden vara uppmärksam på hur man tänker och agerar.
    Vi har som tur är yttrandefrihet här i landet, men läkare, sköterskor m.fl. borde diskutera hur man framför sina åsikter offentligt. Jag tycker inte att det är ok att som ”syster Frida” skriva att patienterna betraktar en som en jävla resebyrå. Det är kränkande mot patienterna och förstör för så många kollegor.
    Anneli