Svåra frågor – nytt för Katolska kyrkan Sverige

Iréne Nordgren skriver på Katolsk Visions blogg om något så uppfriskande som besvärliga frågor från publiken när en katolsk representant hållit föredrag. Sr Sofie OP har skrivit en bok som heter Och där var många kvinnor… som jag på en gång ska säga att jag själv inte har läst. Men vad jag har förstått har hon ägnar sig åt att plocka russinen ur kakan vad det gäller kvinnorna i den kristna historien och forskningen om dessa. Alltså hon har valt ut det som passar Katolska kyrkan som institution.

Iréne Nordgren beskriver humoristiskt, om än inte helt snällt, hur besvärligt det blir med frågor som t.ex. om kvinnor som varit biskopar när man som sr. Sofie struntat i tecknen på att sådana funnits i den tidiga kyrkan och den forskning om dessa som ändå finns om dessa. Jag har bl.a. skrivit om ämnet i denna blogg.

Det är som jag skriver i början ett gott tecken att några faktiskt vågar sig på att ställa den typen av frågor i ett offentligt katolskt sammanhang.

1 kommentar

Under Katolska kyrkan

Ett svar till “Svåra frågor – nytt för Katolska kyrkan Sverige

  1. I rättvisans namn ska jag förtydliga att en forskare knuten till Katolska kyrkan inte får komma fram till resultat som strider mot Katolska kyrkans lära för tillfället. Skulle sr Sofie OP t.ex. ha tagit upp tecken på att det funnits kvinnliga biskopar i den tidiga kyrkan skulle hon ha bestraffats på ett eller annat sätt. Och den som är beroende av kyrkan för att ha tak över huvudet och mat på bordet måste förstås överväga vad hen gör och säger.
    //Anneli