Fanatiker finns i många grupper

När jag en gång i tiden började delta i den offentliga debatten var det som katolik och helt enkelt för yttrandefrihet i Katolska kyrkan. De jag och andra diskuterade mot var, för det mesta anonyma, konservativa katoliker och kristna. Det som var lite speciellt för dessa var hur mycket tid de, av kommentarerna att döma, lade på att fantisera kring andras sexliv, i synnerhet då homosexuellas. Deras strategi var annars personangrepp och smutskastning i stället för att diskutera sakfrågan, ställa frågor som de krävde svar på dock utan att själva svara på några, försök att byta fokus när ämnet var obekvämt, tillskriva andra åsikter som de aldrig hade framfört och argumentera mot dessa, att sätta ihop något något alla tycker är bra med något tvivelaktigt. Hat och hot, de sistnämnda i bland förtäckt, var inte heller det ovanligt. Kort sagt en högljudd, inte så stor, grupp krävde att alla andra skulle tycka och leva som de.

Det är nu några år sedan jag lämnade Katolska kyrkan, men av Gert Gelottes inlägg Katolsk jihadism på Katolsk Vision (reformkatolsk plattform) förstår jag att det inte har blivit bättre. Han skriver där om den slutna Facebookgruppen Katolskt samtalsforum, ”En värld av hat och hot, motiverad av en primitiv teologi som även förekommer i andra sammanhang.”

Ja visst, jag har stött på det i diskussioner på olika högerextrema och nynazistiska webbplatser och fb-grupper. Där tas dessutom kritiska kommentarer bort för att de uttrycker fel åsikt, kränkande kommentarer med rätt åsikt får däremot stå kvar. Kritiker blockas från att reagera eller kommentera.

Tyvärr finns samma tendenser i den vårddebatt jag nu deltar i, alla fula knep jag beskriver ovan finns där och förstås kravet på konformism. En sluten Facebookgrupp för allmänläkare där patienter hånas har lyfts fram i ljuset. Jag har skrivit om den i en tidigare blogg. Även i alternativmedicinkretsar har jag stött på kravet på renlärighet. Den slutna fb-gruppen ”Valfri vård” definierar valfrihet som friheten att välja alternativ vård. Även där togs kritiska kommentarer bort. Genomströmningen av medlemmar i gruppen är så vitt jag förstår hög.

Hat, hot och försöken att tysta av oliktänkande är obehagliga var de än förekommer. Men på något sätt blir det extra skrämmande när det är kristna eller vårdpersonal som ligger bakom det. De borde veta bättre.

Kommentarer inaktiverade för Fanatiker finns i många grupper

Under Katolska kyrkan, Religion-allmänt, Samhälle, Vård och omsorg

Kommentarer inaktiverade.