Engelsforstrilogin – äntligen får tjejer vara huvudpersoner

Sent om sider har jag läst Mats  Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi, men då gick det å andra sidan desto fortare. I så rask takt jag hann och orkade avverkade  jag de tre delarna Cirkeln, Eld och Nyckeln och är lika entusiastisk som alla andra. De är givetvis utmärkta fantasyböcker, nyskapande, men med vissa influenser från Harry Potter och fler från kultboken Good Omens. I alla fall uppfattar jag det så.

Men det finns fler bottnar än så i trilogin, skildringen av bruksorten Engelsfors, med sin storhetstid bakom sig är trovärdig, för många känns samhället säkert vagt bekant. Författarna kryper även innanför skinnet på mobbare och mobbade och blottlägger skeendet på ett sätt som sänder vågor av obehag genom mig, läsaren. Minst lika trovärdig och skrämmande är skildringen av hur en sekt växer fram runt en karismatisk person. Den som vill stå utanför, eller rent av är kritisk till det ”positiva tänkandet” hotas och drabbas av våld. Även den symbios som kan uppstå mellan lokala kommunpampar och företagare och leda till korruption synliggörs.

I centrum av historien står sex gymnasietjejer och en kille, som är berättelsens huvudpersoner och hjältar. Vi får följa deras kamp för att rädda världen samtidigt som de ska leva sina liv. De är väldigt olika och tycker från början inte särskilt bra om varandra, men måste trots det, om än motvilligt, samarbeta. De tydliga klasskillnaderna mellan tätortens och den omgivande landsbygdens olika bostadsområden vävs in i historien på ett naturligt sätt genom häxorna. De har växt upp nära men ändå långt ifrån varandra och haft så olika förutsättningar och roller.

Författarna gör ingen stor sak av att huvudpersonerna och de agerande subjekten är tjejer, medan killarna mer får vara bifigurer. Kanske är det för många ungdomar heller inget märkvärdigt. Jag vill tro att utvecklingen går mot ett mer jämställt samhälle, där individens intressen och begåvning styr valen, inte vilket kön man tillhör.

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har också en befriande okomplicerad hållning till samkönade relationer och beskriver ömsint hur två av tjejerna upptäcker att de är kära i varandra, som vilket relation som helst. Kärleken och omsorgen om varandra bär långt för den här gruppen och är tillsammans med insikten om att olikheterna är styrkan det som gör att häxorna (av båda kön) kan slutföra sitt uppdrag.

Goda berättelser får människor att växa och utvecklas och jag tror att Engelsforstrilogin kan stärka ungdomar, inte minst unga tjejer och hjälpa dem att vara sig själva i första hand, oavsett vad andra tycker. Omgivningens krav finns där, mer för en del, mindre för andra och man behöver kunna förhålla sig till detta inte bara följa eller förkasta.

I media har det på senare tiden varit en livlig diskussion med anledning av att unga kvinnor känner att de måste ställa upp på sex de inte uppskattar. I den hörs ofta medelålders män som har åsikter om vad kvinnor vill och inte vill. Bengt Malmgren bloggar om det här och här och hör till den grupp som anser att avhållsamhet är lösningen. Pressen från andra hållet är de män som vill ha fri tillgång till sex på sina villkor och utan ansvar.

Jag tror dock att de allra flesta män, i synnerhet de unga, inte hör till någon av de här extremerna, utan är empatiska och någorlunda jämställda. De behöver uppmuntras och lyftas fram, likaväl som unga kvinnors självkänsla behöver stärkas, så att de vågar säga såväl ja som nej.

Den andre är en person inte ett objekt, vad innebär det i praktiken? Kan det vara en av de frågeställningar som leder utvecklingen i en positiv riktning, jag tror det.

Jag vill avsluta med något, i mina ögon, positivt. NCR skriver om hur elever på en katolsk skola i USA protesterar mot att en homosexuell anställd på skolan som gift sig blivit avskedad. Förhoppningsvis kommer kärleken att segra även i Katolska kyrkan till slut.

Annonser

Kommentarer inaktiverade för Engelsforstrilogin – äntligen får tjejer vara huvudpersoner

Under Samhälle

Kommentarer inaktiverade.